~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Smarowanie przekładni listwowej

Jeżeli mamy Fiata 126P FL, 126BIS lub też 126 EL i występuje tam przekładnia kierownicza listwowa czyli tzw. maglownica też się wykonuje jej smarowanie co pewien okres czasu. Ja smarowanie przekładni listwowej zalecałbym co 5 tyś. Km lub raz w roku.

1. Unosimy przód samochodu w całości, zabezpieczając samochód przed stoczeniem się z podnośnika.
2. Przez ściągnięciem osłony przekładni kierowniczej szczotką stalową oczyszczamy drążek kierowniczy aby nie zabrudzić listwy zębatej np. błotem




3. Z lewej strony ściągamy osłonę listwy zębatej i przeciągamy ją w lewą stronę żeby mieć ułatwiony dostęp do listwy. Uważać na wystający się z stamtąd olej i przygotować coś do wytarcia tego oleju, ale zastosujemy tutaj inny środek smarowniczy.
4. Nakładamy smar do łożysk tocznych o oznaczeniu handlowym ŁT43s przy kołach skręconych w lewo w taki sposób aby do przekładni wepchnąć jak najwięcej smaru. Co jakiś czas obracając kierownicą od „oporu” do „oporu” i dokładając kolejnych porcji smaru.




5. Jeszcze przed założeniem osłony na listwę wskazane jest przesmarować miejsce gdzie będzie koniec gumowej osłony przekładni co zapobiegnie „skręcaniu” się osłony gumowej podczas regulacji zbieżności i nałożyć trochę też smaru na samą listę zębatą.
6. Obracamy kierownicą do pozycji kół do jazdy na wprost i zakładamy osłonę gumową na przekładnię, jeżeli są widoczne uszkodzenia którejś z osłon wymieniamy ją na nową
7. Zabezpieczamy osłonę gumową przed zsunięciem się z przekładni kierowniczej.

Krzysztof

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Smarowanie zwrotnic

Może wyda się Wam to banalne, ale jest to ważna sprawa w eksploatacji malucha.
Fiacik jest niestety reliktem przeszłości, a pozostałością po niej są cztery punkty do smarowania – po dwa na każdej zwrotnicy.

                           nie posmarujesz – nie skręcisz

Najlepszym urządzeniem do tej czynności jest towotnica i przydał by się kanał lub zwyżka.



Lewa zwrotnica punkty smarne ma od tyłu – prawa z przodu.

Smarujemy każdy punkt do momentu przejścia smaru na drugą stronę – rozbieranie zapieczonych zwrotnic nie należy do przyjemnych czynności.


Ja swoim fantim przejeżdżam około 3 tys km rocznie i smarowanie wykonuję trzy razy w roku – marzec, lipiec i październik.
Marcowe mam już za sobą.

                                                                                                                 
   ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Obsługa gaźnika:

Producent zaleca regulację gaźnika co 10 tyś. km, oraz dokładne czyszczenie co 20 tyś. km. 

Regulacja:

Niezbędne będą:

-wąski śrubokręt płaski (3mm)

 

Regulacja wolnych obrotów w gaźniku z zaplombowanym wkrętem składu mieszanki sprowadza się wyłącznie do ustawienia wolnych obrotów wkrętem ustawienia przepustnicy na 800-900 obr/min.

W razie konieczności ustawienia składu mieszanki należy wkręcić wkret do końca (nie na siłę!) i wykręcić go 1,5 obrotu. Wkrętem ustawienia przepustnicy należy ustawić obroty, przy których silnik pracuje równo i pokręcając wkrętem składu mieszanki starać się zwiększyć prędkość obrotową silnika po czym wkrętem ustawienia przepustnicy ustawić obroty na 800-900.

 

Czyszczenie:

Niezbędne będą:

- śrubokręty płaskie (3mm, 5mm)
-klucze płaskie 7,8,10,13,19
-zestaw uszczelek gaźnika
-dostęp do sprężonego powietrza

opcjonalnie:

-zestaw naprawczy gaźnika (zaworek iglicowy, oś pływaka, pływak, zestaw dysz)
-nad wymiarowa przepustnica kompletna
-rozwiertak na wymiar przepustnicy

 

Aby wymontować gaźnik z silnika należy odkręcić króciec dolotowy kluczem 10, poluzować opaski na przewodach paliwowych i ściągnąć je, poluzować śrubę na dźwigni ssania oraz pancerza linki kluczami 7, 8 i wysunąć linkę. Ściągnąć dźwignię gazu z dźwigni przepustnicy, odkręcić pokrywę zaworów kluczem 13 i zdjąć, odkręcić nakrętki gaźnika kluczem 10 i zdemontować gaźnik.

Należy zacząć od umycia gaźnika z zewnątrz, benzyną lub innym preparatem do mycia silników.

Aby rozebrać gaźnik należy odkręcić 4 śruby pokrywy gaźnika (1) , wysunąć ośkę pływaka (2), zdjąć pływak (3), uszczelkę, wykręcić zaworek (4) wraz z podkładką, wykręcić korek (5) filtra paliwa i wyjąć filtr (6).

Wykręcić dyszę główną paliwa (7), dysze powietrza (8), dyszę urządzenia rozruchowego (9),  wyjąć dyfuzor (10), wykręcić dyszę biegu jałowego (11), wkręt składu mieszanki (12), odkręcić pokrywę urządzenia rozruchowego (13), wyjąć miseczkę zaworu wraz ze sprężyną i zaworem (14-16) oraz wyjąć rurkę emulsyjną (17) znajdującą się pod dyszą powietrza 8.

 

Przystępujemy do segregacji części zużytych i tych jeszcze przydatnych, z reguły zużyciu ulega zaworek, oś pływaka, dysze i uszczelki gumowe – tzw. oringi. Uszkodzeniu ulega również pływak i o ile zużycie w/w części łatwo stwierdzić gołym okiem (wyrobione powierzchnie współpracy, rozbite otwory, pęknięcia) to uszkodzenie pływaka jednoznacznie można stwierdzić zanurzając go w gorącej (nie gotującej) wodzie, pęcherzyki powietrza będą świadczyć o nieszczelności pływaka.  Zużyte części zastąpić nowymi. Sprawdzamy również luz poprzeczny na osi przepustnicy, powinien być ledwo wyczuwalny, przekraczający 0,3mm kwalifikuje ułożyskowanie przepustnicy do naprawy.

Części sprawne należy przed ponownym montażem umyć, przedmuchać sprężonym powietrzem, również kanały w gaźniku. W razie stwierdzenia osadu kamienia można części poddać działaniu 2-3% kwasu octowego w temperaturze do 60°C (porcję octu 10% należy rozcieńczyć z 3 porcjami wody). Umyte i suche części należy złożyć w kolejności odwrotnej do demontażu.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~